Navigation Menu+

Actie nemen

De negen thema’s in ‘Jij Blinkt Uit!’ zijn geplukt uit de mentale begeleiding van Koshine bij topsporters.

Menu

ACTIE NEMEN

Actie nemen stimuleert het initiatief van werkzoekenden, hoe gebeurt dit?

Werk vinden, veranderen van werk is ‘actie nemen’. En dat betekent: in beweging komen. De kracht van de actie ligt in het doen. Het betekent aanpakken en doelgericht nieuwe dingen uitproberen. Het is praktisch bezig zijn en actief experimenteren, durven risico’s te nemen, nieuwe zaken op gang brengen.

In het traject heeft ‘actie nemen’ veel aandacht gekregen. We deden dat met opleidingsactiviteiten, waarin we hun sollicitatievaardigheden hebben versterkt. We deden het via gesprek, spel , rollenspel en doe-opdrachten.

Activiteiten

Menu

 

CV EN SOLLICITATIEBRIEF SCHRIJVEN

 

ceevee

Deelnemers leren een cv en sollicitatiebrief maken. Beiden zijn nodig voor een goede sollicitatie. In deze oefening verwerken deelnemers in de sollicitatiebrief en cv wat ze over zichzelf ‘geleerd hebben’ in het traject. Enkele voorbeelden: hun kernkwaliteiten, leerpunten uit de arena-ervaringen en de resultaten uit de screening.

WAAROM

Begeleider Lieve: “De ervaring heeft ons geleerd dat weinig werkzoekenden in het bezit zijn van een goede cv en nog minder een sterke motivatiebrief hebben. Nochtans zijn die allebei absoluut noodzakelijk om in deze huidige economie om op te vallen en een eerste stap richting tewerkstelling te zetten.”

Resultaten

Begeleider Ayse “De deelnemers beseffen nu dat de werkgever een eerste indruk van hen krijgt door het zien van hun cv en motivatiebrief. Ze zien in dat ze hun kansen op werk vergroten met een sterke cv en motivatiebrief, omdat ze zich daardoor kunnen onderscheiden en kunnen opvallen in de massa kandidaten.”

Begeleider Samira “We hebben in deze sessie verschillende voorbeelden van cv’s en motivatiebrieven getoond. Dan hebben we de cursisten gevraagd zich in de rol van werkgever te plaatsen en om er de voor hen meest opvallende, relevante uit te halen. Wat opviel was dat ze bijna allemaal dezelfde keuzes maakten.”

Begeleider Lieve “We hebben samen met de deelnemers hun cv en motivatiebrief aangepast en versterkt in functie van hun jobdoelwit en hun persoonlijkheid. Deze aanpak motiveerde hen enorm.”

Begeleider Ayse “We hebben bewust gekozen om dit op het einde van het traject te doen, dit gaf ons de tijd om te werken aan de mentale weerbaarheid en de motivatie van de deelnemers. Zo hebben we ook de talenten en de tekortkomingen ontdekt en mee kunnen opnemen in de cv”.

Menu

 

Hoe niet solliciteren?

 

blog-cartoon-sollicitatie

De deelnemers krijgen een beeld van wat je vooral niet moet doen in een sollicitatiegesprek. Deze out of the box oefening spoort deelnemers aan tot nadenken. De sketch is humoristisch en is erg herkenbaar voor de deelnemers.

WAAROM

Begeleider Davy “De meeste sollicitatietrainingen laten zien hoe je moet solliciteren. Dat hebben wij ook gedaan in dit traject. Maar deze sessie is bijzonder. Eén van de begeleiders speelt een act. Hij speelt de sollicitant die alles doet wat je vooral niet moet doen op een sollicitatiegesprek.”

Begeleider Marc “De act is zo opgebouwd dat iedereen er wel iets van zichzelf in herkent. Zowel de deelnemer met de pet of de korte broek, als die met de Redbull op zak, met de voeten op de bank of met het Genks dialect.”

Begeleider An “Het is een leuke act, maar de timing is heel belangrijk. Zo’n act kan je niet doen als er nog geen vertrouwensband is en ze niet duidelijk aanvoelen dat er respect is voor hen. De act moet laat in het traject komen.”

Resultaten

Begeleider Lieve “De act kwam ook voor mij wat onverwacht. Maar, ze is heel herkenbaar. Het is de realiteit. Ik zag dat het werkte, dat deelnemers zich herkenden. Na de act gaven ze zelf aan wat ze zelf wel of niet deden. Dat deelden ze ook met elkaar. Ook nu leerde de groep vooral van elkaar.”

Begeleider Ayse “Het feit dat het een act is, die sterk overdrijft, maakt het hilarisch en dat werkt beter door bij de deelnemers. Ze is heel herkenbaar voor hen en soms ook confronterend. Het beklijft duidelijk. Zo zagen we dat deelnemers met een petje tijdens de volgende sessies hun petje thuislieten.”

Begeleider Lieve “De deelnemers hebben op een grappige manier ondervonden wat niet kan als je gaat solliciteren. Tijdens het traject hebben ze het nog vaak over die act gehad.”

Begeleider An “Doe deze oefening niet in het begin van de opleiding. Zorg dat je een band hebt met de deelnemers. Dan worden ze spontaan gestimuleerd om hun gedrag aan te passen. Zij kleden zich beter, nemen een betere houding aan bij het solliciteren en gebruiken een mooiere taal.”

Menu

 

KANSKRIJGERS

 

kanskrijgers

Het spel KansKrijgers reikt handvatten aan om vooroordelen te herkennen en te leren weerleggen, waardoor sollicitanten beter voorbereid zijn op een sollicitatiegesprek. In dit spel speelt een deelnemer de rol van een sollicitant, die zoveel mogelijk jobs probeert in te vullen in een bedrijf. De andere deelnemers-spelers concurreren onderling voor de openstaande vacatures. De feedback naar elkaar toe werkt verhelderend.

WAAROM

Begeleider Ayse “De deelnemers ontdekken spelenderwijs de link tussen sollicitatievragen, gevraagde competenties en weerstanden die werkgevers hebben tegenover sollicitanten zoals hen. Ze leren deze weerstanden kennen én ook weerleggen.”

Begeleider Samira “Op iedere weerstandskaart uit het spel staat een vraag. het is een vraag, die een werkgever kan stellen tijdens een sollicitatiegesprek. Het gesprek over de vraag en de mogelijke achterliggende vooroordelen werkt verhelderend. Deelnemers zien het nut in van bepaalde vragen en zijn meer geneigd om er op te antwoorden.”

Resultaten

Begeleider Lieve “Het interactieve en de spelvorm werkt motiverend. Er was veel energie in de groep. De deelnemers speelden in het spel de rol van concurrent voor elkaar, maar ze namen ook de tijd voor elkaar. Ze waren geduldig en verdraagzaam. Dat was mooi om te zien. Voor de sterkere kandidaten was het een sessie zonder veel vernieuwing. Maar ze werken toch mee om andere deelnemers tips en handvatten aan te reiken.”

Begeleider An “Het is een aangename en leerrijke sessie. Ze zet deelnemers op een interactieve manier aan om te presteren en acties te ondernemen. Het is een verrijking voor de cursisten. Het is ook leerrijk voor de begeleider: die kan aanvoelen bij wie er nog beperkingen of leerpunten zijn.”

Deelnemer Annette “Het is boeiend en ook erg confronterend. De eerste vragen gingen vlot, maar dan kwam er een vraag waar ik bij dichtklapte, namelijk: ‘Benoem je sterke eigenschappen’. Die vraag maakte mij bijna panisch. De feedback en de hulp die ik kreeg van andere deelnemers in deze sessie hebben mij doen geloven dat ik sterke eigenschappen heb, gewoon omdat zoveel mensen het tegen mij zeggen.”

Deelnemer Annette “Deelnemers hebben mij gezegd dat ik in de groep verbinding tot stand heb gebracht. Dat dat een sterke eigenschap is van mij. Toen ik mij inschreef voor het Tweedekansonderwijs, bij een groep die al gestart was, heeft dit mij voldoende vertrouwen gegeven om aan te sluiten.

Deelnemer Sem “Ik had evenveel punten als de spelbegeleidster en dat is goed J”

Deelnemer Dino “Het is een leuk en informatief spel, met veel teamwork.”

Deelnemer Dimi ”Ik heb ontdekt dat ik beter ben dan ik had verwacht.”

Deelnemer Ferhat ”Ik heb geleerd dat het niet zo gemakkelijk is om te solliciteren. Sommigen konden goed antwoorden op de weerstandsvragen en anderen niet.”

Deelnemer Hatice “Ik kreeg door dit spel zicht op mijn werkpunten.”

Deelnemer Hafida “Ik heb weer zelfvertrouwen gekregen.”

Menu

 

SOLLICITATIETIPS

 

sollicitatietips

Deelnemers spelen een interactief rollenspel met kaartjes met vragen die werkgevers vaak stellen tijdens sollicitatiegesprekken. De feedback van de groep en van de begeleider is vaak een ‘eye-opener’.

WAAROM

Begeleider Lieve “Iedereen speelt om beurt de rol van ‘werkgever’, de rol van ‘sollicitant’ en die van observator. De observator luistert actief en geeft feedback over ‘wat was goed – wat kon beter’ en vult aan met tips. De deelnemer die de rol van ‘werkgever’ speelt, kan beroep doen op een reeks kaartjes met vragen. Het zijn vragen die regelmatig terugkomen tijdens een echt sollicitatiegesprek. Hij beslist zelf welke vragen hij stelt aan de sollicitant.”

Resultaten

Begeleider Ayse “In deze oefening valt het weer op hoeveel de deelnemers in de groep leren van mekaar. Het leren van elkaar, van een lotgenoot, werkt sterker door. Ze dagen mekaar uit. Ze voelen mekaar aan. Dat kunnen wij als begeleider niet evenaren.”

Begeleider An: “Dit rollenspel is een concrete oefening in solliciteren, die écht werkt. Het valt op dat de deelnemers zich helemaal inleven in hun rollen.”

Begeleider Ayse “Deelnemers kiezen spontaan de vragen bewust in functie van de sollicitant, omdat ze kennen elkaars randvoorwaarden of moeilijkheden kennen. Zo koos Dimi voor de alleenstaande Nele met een zoontje van 5 jaar voor de vraag: ‘Hoe organiseer jij kinderopvang?’

Deelnemer Nele “Ik heb vooral veel gehad aan de vraag van Dimi over flexibel zijn. Ik heb geleerd dat er voor alles een oplossing is, ook voor de opvang van mijn zoontje.”

Begeleider Lieve “Deelnemers die de rol van sollicitant spelen nemen dit erg serieus op: ze willen presteren, juiste antwoorden geven, ze denken hier ook over na. Het valt op dat sommigen zelfs zenuwachtig zijn. Ze willen het goed doen.”

Deelnemer Dimitri “Ik vond het een waardevolle les. Ik ontdekte welke werkpunten ik nog heb. Ik heb ook geleerd welke antwoorden tijdens een sollicitatiegesprek correct zijn.”

Deelnemer Mohammed “Ik heb veel werkervaring en dacht dat het volstond dat ik dat zei in een sollicitatiegesprek. Nu weet ik dat de vragen en antwoorden in een sollicitatiegesprek er echt wel toe doen. Ik moet meer praten en meer mijn ervaring uitdiepen.”

Deelnemer Sem: “Ik heb vooral de vraag onthouden: ‘Waarom moeten we jou aannemen’. Ik ben er nu beter op voorbereid.”

Deelnemer Annette: “Ik heb geleerd dat ik vooraf meer informatie moet zoeken over het bedrijf.”

Menu

 

ROLLENSPEL SOLLICITATIEGESPREK

 

lego

ROLLENSPEL SOLLICITATIEGESPREK

Deelnemers gaan op sollicitatiegesprek bij een werkgever. Een arbeidsconsulent die ze niet kennen speelt deze rol. Bij wijze van opwarming bekijken en bespreken ze de film “Rabobank”, een film over de aanpak van sollicitatiegesprekken in dit bedrijf. Het feit dat een extern iemand het spel met hen speelt maakt het ‘echt’.

WAAROM

Begeleider Lieve “Met deze sessie willen we deelnemers zo echt mogelijk voorbereiden op een sollicitatiegesprek. De film maakt duidelijk dat solliciteren al begint vanaf het moment dat je het bedrijf binnenkomt. En tijdens het sollicitatiegesprek gebruiken ze een echte vacature en hun persoonlijk cv.”

Begeleider Ayse “Het sollicitatiegesprek speelt zich af in een veilige en vertrouwde leeromgeving. De begeleiding is er om in te grijpen en te ondersteunen. De sollicitant krijgt onmiddellijk feedback, van de begeleiding en van de andere deelnemers.”

Begeleider Samira “We hebben bewust gekozen voor een job- en taalcoach om de rol van werkgever te spelen. Zij hebben immers veel contact met werkgevers en kunnen beter inschatten welke antwoorden werkgevers verwachten.’’

Resultaten

Deelnemer Hatice: “Ik vond dit even moeilijk als een echte sollicitatie. Het feit dat er andere deelnemers waren als toeschouwers bracht extra spanning. Ik moest hier toch wel een drempel over. Uit de feedback heb ik wel heel veel geleerd.”

Deelnemer Stefany: “Ik heb geleerd om mijn antwoorden op bepaalde vragen anders te formuleren, zoals de vraag: ‘Hoeveel wil je verdienen?’”

Deelnemers Vincent en Dimi: “Ik had een antwoord op alle vragen. Dat gaf mij veel vertrouwen.”

Deelnemer Nele “Ik was heel nerveus omdat iedereen mee zat te kijken. Het was wel beter verlopen dan ik verwacht had.”

Deelnemer Mohammed: “Ik ben er mij van bewust geworden hoe belangrijk het is om goed te antwoorden. Ik ben daar nu veel beter op voorbereid, bijvoorbeeld op de vraag ‘Hoeveel wil je verdienen?’ Onlangs was ik bij een interimkantoor. De consulente daar was verbaasd over hoe vlot ik op vragen kon antwoorden.”

Deelnemer Dino “Ik ken mijn cv goed. Wat ik heb geleerd? Als een werkgever een vraag stelt over mijn rijbewijs, dan zal ik voortaan antwoorden: ‘Ik ben ermee bezig’. Ik heb ook zicht gekregen op een negatieve eigenschap, namelijk dat ik teveel vooruit werk.”

Deelnemer Ferhat “Ik heb geleerd dat ik de competenties die ik in het vrijwilligerswerk heb ontwikkeld evenveel waard zijn als de competenties die ik heb ontwikkeld met betaald werk.”

Menu

 

VACATURES VINDEN EN ANALYSEREN

 

zoeken

Deelnemers leren een vacature vinden, begrijpen en analyseren. Ze vergaren hierbij niet louter informatie. Ze leren ook info over het bedrijf interpreteren, zoals bijvoorbeeld de sfeer van een bedrijf. Een vacature wordt telkens gecheckt op info over het bedrijf, de functie, persoonlijke kenmerken en de arbeidsvoorwaarden. Zo ontdekken ze alle elementen waarop ze zich moeten voorbereiden.

WAAROM

Begeleider An: “We hebben deze sessie ingebouwd, omdat de ervaring leert dat deelnemers geen tijd nemen om een vacature met de nodige aandacht door te nemen. Ze hebben de neiging om louter te reageren op de functietitel. Bij de verwachtingen staan ze minder stil. Ze beseffen niet dat ze bijvoorbeeld in aanmerking moeten komen voor bepaalde tewerkstellingsmaatregelen, of dat ze moeten beschikken over technische vaardigheden, of dat ze bepaalde getuigschriften bezitten.”

Begeleider Davy “Deze activiteit is een klassieker. Wij doen dit op het einde van het traject. Die keuze maken we heel bewust. Want, als je dit aan het begin doet, hebben ze er geen zin in en krijg je ze niet mee. Nu is er al gewerkt aan de mentale weerbaarheid. Daardoor voelen ze zich sterker om te solliciteren en vacatures op te zoeken.”

Resultaten

Begeleider Ayse: “Voor nogal wat deelnemers bleek de tip om telefonisch contact op te nemen met de werkgever voor bijkomende info een eyeopener te zijn. Zij durven vaak geen contact opnemen met werkgevers voor bijkomende inlichtingen over de job. Voor andere deelnemers bleek het schriftelijk voorbereiden van vragen een gouden tip te zijn.”

Begeleider Lieve: “Deelnemers staan tijdens deze oefening stil bij hun eigen aanpak. Ze ontdekken dat ze veel meer rekening moeten houden met de randvoorwaarden, zoals bijvoorbeeld ‘Hoe regel ik kinderopvang’ of ‘Hoe geraak ik op dat bedrijf’?. Ze leren om de vraag te stellen of de vacature wel iets voor hen is. Voor sommigen is dat een heuse confrontatie.”

 

Begeleider Ayse: “Tijdens deze sessie hebben we een vacature van jojo-preventiemedewerker in de school St.- Lodewijk te Genk gegeven aan Dimitri. Hij heeft deze geanalyseerd en heeft er op gereageerd. Hij werd uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Hij heeft dit gesprek daarna individueel voorbereid en mag in september 2015 starten in die functie. Zonder deze opleiding, had dit niet gelukt.”

Deelnemer Nele: “Ik ben er mij nu heel erg van bewust dat ik een vacature veel aandachtiger moet doornemen. Je weet dan veel beter wat er van je verwacht wordt en wat de jobinhoud is. Op het sollicitatiegesprek kunnen ze hierover vragen stellen. Zo zien ze of je goed voorbereid bent. Je weet dan zelf ook beter welke vragen je zelf aan de werkgever kan stellen.”

Deelnemer Stefany: “Ik begrijp de vacatures nu beter en lees ze met meer aandacht.”

Deelnemer Dino: “Nu weet ik dat ik een vacature zeer goed moet lezen, zodat ik beter voorbereid ben op een sollicitatiegesprek.”