Navigation Menu+

Clubliefde

De negen thema’s in ‘Jij Blinkt Uit!’ zijn geplukt uit de mentale begeleiding van Koshine bij topsporters.

Menu

CLUBLIEFDE

Wat is het belang van clubliefde ?

‘Clubliefde’ is een term die we uit de sportwereld kennen. Wat clubliefde daar is, is teamspirit in werkcontext. ‘Teamspirit’ draait primair om de innerlijke beleving van een intens ‘wij-gevoel’ in een groep. De emotionele betrokkenheid is hoog. Er is een wederzijdse vertrouwensrelatie tussen alle leden van het team. De ambities zijn gemeenschappelijk gedragen. De groep inspireert, geeft energie en de collectieve teamprestatie is meer dan de som van de individuele teamleden.

 

In ‘Jij Blinkt Uit’ hebben we het belang van teamspirit op de werkvloer vooral onder de aandacht gebracht in de opleidingsactiviteiten ‘kennismaking/bezoek Goalmine’ en ‘een project uitwerken en voorstellen’.

 

Activiteiten

Menu

 

 

KENNISMAKING/GOALMINE

 

goalmine-bezoek

De deelnemers en begeleiding maken kennis met elkaar. Aansluitend volgt een rondleiding in het voetbalstadion en een bezoek aan Goalmine, het beleveniscenter van KRC Genk. Die kennismaking en blik achter de schermen van de setting van het traject is de eerste stap naar teamspirit. Het is cruciaal voor een succesvol verloop van het traject.

WAAROM

Begeleider Samira “Via een groepsgesprek maken we kennis met iedereen. We stellen gerichte vragen, persoonlijk ook, die hen duidelijk maken dat we hen belangrijk vinden. Vragen kunnen zijn: Welke nationaliteit heb je? Wat is jouw droomjob. Wat zijn jouw hobby’s? Doe je aan sport? Wat is jouw favoriete voelbalploeg? We vertellen dan ook over onszelf. Door zelf open te zijn worden de deelnemers ook open.”

Begeleider Marc “Het is heel belangrijk hoe je start in een opleiding. We werken out of the box. Zo halen we mensen die twijfelen over de brug. Mensen worden dikwijls gestuurd van de ene naar de andere opleiding. Ze moeten overal paperassen invullen, altijd volgens hetzelfde stramien. Wij pakken het anders aan. We beginnen met het invullen van de paperassen en een andere begeleider stelt hardop de vraag “Allez, moet dat nu?”

Begeleider An “Met het bezoek aan Goalmine sluiten we de kennismaking af. Het bezoek geeft een blik achter de schermen van de voetbalclub KRC, de setting waarin de deelnemers hun traject afleggen. Vooral de film over de historiek van KRC toont dat er geen toekomst is zonder verleden, dat de inzet en samenwerking en de clubliefde van velen KRC maakten tot wat het nu is: een succesvolle voetbalclub.”

RESULTATEN

Begeleider Davy “De kennismaking is heel belangrijk. Het creëert respect en wederzijds vertrouwen. Dat hebben we in de loop van het traject heel hard nodig. Pas wanneer een deelnemer het gevoel heeft dat je hem respecteert zal hij meer open staan voor het traject en zijn dieper liggende problemen bloot geven. En wij kunnen dan weer kort op de bal spelen, oplossingen aanreiken of eventueel doorverwijzen.“

Deelnemer Annette “Ik voelde me tijdens de eerste sessie toch wel een vreemde eend in de bijt. Ik voelde meteen dat ik zo ongeveer de oudste was. Ik had vooraf zorgvuldig uitgezocht welke kleding ik zou dragen; ik wilde vooral niet opvallen. De sessie daarna vroeg de begeleider wat ik van de kennismaking vond. Hij wilde het graag weten omdat hij vond dat ik veel enthousiasme in mijn mars had. En dat terwijl ik niet wou opvallen … Dat was zo onlogisch. Die feedback heeft wel het ijs gebroken voor mij. “

Deelnemer Hafida “Ik voelde al vanaf de kennismaking een sterke binding met Annette. We zaten meteen op dezelfde golflengte. We hebben van meet af aan dit traject heel ernstig genomen. We hebben ons in het begin vaak samen geërgerd aan andere deelnemers die te laat kwamen. Daar hebben we hen ook op aangesproken. En ook de begeleiding heeft dit probleem bij hen aangekaart. Gelukkig ging het daarna beter.”

Annette en Hafida “De diversiteit in de groep was leuk, maar speelde ons in het begin soms ook wel parten. Er was bijvoorbeeld het taalprobleem: enkele deelnemers beheersten het Nederlands onvoldoende. Ze hadden een tolk nodig. En dat werkte dan weer vertragend.”

Begeleider Samira “Het bezoek aan de Goalmine en vooral de film was voor mij een kippenvelmoment. Bij vele deelnemers is daar de liefde voor KRC en voor het Jij Blinkt Uit ontstaan.“

Menu

 

 

EIGEN PROJECT UITWERKEN

 

project

De deelnemers werken in twee groepen volledig zelfstandig een project uit van A tot Z. Nadien stellen ze het ook voor aan elkaar. Het stimuleert hun creativiteit. Meer dan dat: ze worden aangezet om samen te werken. Het stelt hun teamspirit op de proef.

WAAROM

Begeleider Samira “Deze oefening was voor ons een manier om ‘out of the box’ te zien hoe deelnemers reageren op verantwoordelijkheid nemen, creatief zijn, omgaan met leiderschap, onderdeel zijn van een team, samenwerken en op een zinvolle manier invulling geven aan een project.”

Begeleider Ayse “We hebben de deelnemers bewust alle vrijheid gegeven in de keuze van het thema van het project. Ze konden zelf alle elementen uitwerken: de taakverdeling, de budgetbepaling, de omgeving waar het ging plaats vinden.“

Resultaten

Begeleider Davy “De match tussen het type uit de screening en de rol die ze opnamen in de voorbereiding en uitvoering werd meteen helder. Het klopte! In iedere groep zat ook een verscheidenheid aan types. Dat bleek ook nodig te zijn om als team het project tot een goed einde te brengen.”

Begeleider Ayse “Tijdens de oefening kregen we soms heel andere kanten van deelnemers te zien. Zo was er bijvoorbeeld Dimi. Hij speelde een sketch in één van de projecten. Hij kwam echt los tijdens zijn optreden, juist omdat dit echt zijn ding was en hij de vrijheid kreeg om zelf invulling te geven aan zijn deel. Het heeft zijn zelfbeeld sterk vergroot. ”

Begeleider Samira “Een bijzonder effect dat we hebben zien gebeuren is de samensmelting van de twee groepen tot één hecht team. Dit is een gevolg geweest van het wederzijds respect dat tot stand is gekomen bij het voorstellen van het eigen project. De ijsbreker was het ‘Meet a Minute’ spel, een soort speeddate, dat door de deelnemers zelf is bedacht en uitgevoerd.

Begeleider Ayse “De deelnemers hebben ons en de andere deelnemers echt verbaasd met hun kennis en het mooie was om te zien hoe ze groeiden van de complimenten die ze kregen.“

Deelnemer Annette en Hafida “We zijn in onze groep meteen erg enthousiast aan de slag gegaan. We hebben er ook veel tijd in gestoken. Het was leuk om te doen, omdat het een groepsgebeuren was. Vincent, die eerder stil is in de groep, heeft zich daar van zijn beste kant laten zien. Dat heeft ons aangenaam verrast. Door samen te werken hebben we een mooi project kunnen laten zien aan de anderen.”

Deelnemer Ferhat “Dat we ons eigen project konden samenstellen was voor mij een hoogtepunt in het traject. In het begin was het chaos zoals op school maar uiteindelijk liep het toch wel heel goed af. Dat hadden wij eigenlijk zelf niet verwacht, maar toch liep het goed af. We hadden een speeddate voorgesteld. Want toen we pas met deze opleiding waren begonnen, kenden we niemand. En door ons project hebben we elkaar beter leren kennen. Dat hielp echt, het was een leuk project.”

Deelnemer Annette “De speeddate was een fijne manier van kennismaking. Vooraf kenden we de deelnemers uit de andere groep niet. Door die speeddate kwam daar verandering in. We zijn veel over de anderen te weten gekomen.”