Navigation Menu+

Doorlooptijd in balans

DOORLOOPTIJD IN BALANS

Het traject heeft een doorlooptijd van 21 weken, of iets meer dan vijf maanden. Vooraf is er een intensieve periode van werving, intake en selectie.

In deze 21 weken vinden 23 activiteiten plaats. Deze doorlooptijd is nodig om positieve verandering te creëren bij de deelnemers. Verandering is immers een proces.

Samira Bellari, begeleider

“We zien dat onze aanpak werkt. Ik heb deelnemers écht zien veranderen. Je hoort het aan wat ze zeggen, je ziet het aan wat ze doen, aan hoe ze er uit zien. Zo was er Saïd. Zijn verandering heeft me echt geraakt. Hij gedroeg zich in het begin als een gast, die voortdurend liet uitschijnen: ‘Aan mij raak je niet’. Nu zie ik een Saïd, die veel evenwichtiger is. Die schijnhouding heeft hij achterwege gelaten.”

Lut Brenard, projectverantwoordelijke

“In ons experiment kozen we voor een traject van 21 aansluitende weken. Iedere week kwamen een tweetal activiteiten aan bod. Die tijdsspanne is bewust gekozen. Een gebalder traject van bijvoorbeeld 5 activiteiten op 11 weken is wellicht te kort om succes te oogsten. Verandering heeft immers tijd nodig: het moet rijpen. Een meer uitgesponnen traject, dat lager duurt dan 21 weken, is misschien te veel van het goede. De spanningsboog bij de deelnemers is dan immers niet meer strak genoeg.”

De chronologie, de volgorde van de samenkomsten, de timing, wanneer welke activiteit plaats vindt, is ook een belangrijke kracht. ‘Jij Blinkt Uit!’ is geen lukraak gekozen verzameling van activiteiten. Er is een doordachte opbouw.

Stijn Quanten, mental coach Koshine

Het begint doelbewust met een screening: wie ben ik, wat is mijn motivatie, wat zijn mijn mentale blokkades, wat zijn mijn werkpunten? Daarna volgen doe-activiteiten, waarin deelnemers vaardigheden ontwikkelen en werkervaring opdoen en zichzelf steeds beter leren kennen. Het traject eindigt met een laatste gesprek over hun persoonlijk ontwikkelingsplan en de organisatie van de omgekeerde jobbeurs.”

Lieve Klimas, begeleider

“De timing is inderdaad heel belangrijk. Een voorbeeld is de activiteit ‘vacatures vinden en analyseren’. Het is een klassieker. Wij doen die activiteit op het einde van het traject. Die keuze maken we heel bewust. Want, als je dit aan het begin doet, hebben de deelnemers er geen zin in en krijg je ze niet mee. Nu is er al gewerkt aan de mentale weerbaarheid. Daardoor voelen ze zich sterker om te solliciteren en vacatures op te zoeken.”