Navigation Menu+

Mentale weerbaarheid

De negen thema’s in ‘Jij Blinkt Uit!’ zijn geplukt uit de mentale begeleiding van Koshine bij topsporters.

Menu

MENTALE WEERBAARHEID

Wat is het belang van mentale weerbaarheid bij het zoeken naar werk, op de werkvloer …

Mentaal weerbare personen hebben geen angst voor mislukkingen en kijken uit naar uitdagende situaties. Zij zijn gedreven om te leren en zichzelf te verbeteren en bereid om zowel aan hun persoonlijke sterktes als zwakheden te werken.

Mentale weerbaarheid verhogen gebeurt o.a. door een zicht te krijgen op onbewuste belemmerende processen.

Mentale weerbaarheid loopt als een rode draad doorheen het traject. In principe wil de begeleiding met alle activiteiten de mentale weerbaarheid versterken. In de concentratieoefening ‘De aap’ voelen de deelnemers heel direct en aan de lijve aan hoe het met hun mentale weerbaarheid is gesteld.

Activiteiten

CONCENTRATIEOEFENING “DE AAP”

 

concentratie

Deelnemers krijgen via enkele eenvoudige computeropdrachten op een heel doortastende manier zicht op de kracht van het onderbewuste.

WAAROM

Mentale coach Stijn “We beginnen deze sessie met een korte uitleg over ‘de aap’, die we allemaal met ons meedragen. Die aap staat symbool voor onze mentale weerstand. Die aap hebben we soms onder controle, soms ook niet. Het is een eyecatcher, die iedereen bijblijft. Als je aan één van de deelnemers vraagt naar hun ‘aap’, dan weten ze direct waar het over gaat.”

Begeleider An “Deelnemers krijgen enkele opdrachten, onder andere een ‘luchtballon in de lucht laten zweven’. Ze zitten achter de pc met een headset. Terwijl ze de opdracht uitvoeren registreren we hun hersenactiviteit. Tijdens de feedback leggen we hen uit wat er gebeurd is tijdens de opdracht: wanneer hadden ze de opdracht onder controle, wanneer was er onrust of lag de opdracht stil.”

Resultaten

Deelnemer Annette “De aap heeft op mijn zenuwen gewerkt. Ik kreeg hem soms onder controle en soms ook niet en ik wist dan niet waarom.”

Mental coach Stijn “De kracht van de uitleg over de aap en de computeropdrachten zit in hun eenvoud. Ze laten op een heel doortastende manier en in heel korte tijd aanvoelen dat dingen soms gebeuren zonder dat je het zelf wilt. Het is veel sterker dan een theoretisch uitleg over de werking van onze hersenen.”

Deelnemer Nele “Ik heb heel veel geleerd uit de opdracht met de luchtballon, die in de lucht moest blijven zweven, zo hoog mogelijk. Dat lukte me niet altijd. Stijn maakte duidelijk dat dat kwam omdat ik teveel gefocust was op: ‘Het moet goed zijn, het moet lukken’. Ik weet nu dat er iets is dat ons controleert. We hebben daar niet altijd vat op. Dat moeten we toelaten. We moeten aanvaarden dat dingen soms misgaan. Dat inzicht heeft me heel erg veranderd. Ik ben daar Stijn heel dankbaar om.”